2011-03-04

Chilin utflyttad från pluggboxarna

Nu har alla chilisar fått egna krukor, de sista vart omplanterade i krukor och ett gäng vart packade så dottern kan ta med sig dom ner till Stockholm, men tänk om hon får till dom finare än mig, vilken hemsk tanke, mitt ryckte som mästerodlare skulle ju bli helt förstört.

Tog och nypte av lite toppar på några chilisar, det brukar bli väldigt bra. Var fundersam om jag skulle låta bli det i år, men det är bara mina extra plantor som har blivit friserade.

Övriga växer på bra, hirsen börjar bli stora, fröt som jag tog från Plantagen är jättefin. Börjar få rödare blad, den borde bli helt röd senare.

Klisterremsan som jag satt upp vid odlingsbänken har fångat ett gäng sorgmyggor, tyvärr så är det inte alla som hittat dit men jag är glad över de som fastnar.

Skulle ha köpt fler brickor men jag tror att det får bli de som Granngården har dom var djupa och stadiga, ska ta och köpa några fler. Annars fungerar det väldigt bra med brickorna som storpack med köttfärs ligger i, toppen att ha många krukor i, de två längst fram är sådana.

3 kommentarer:

  1. Oj! var dom så stora redan? Du klara av att ha dom länge i pluggboxen minsann =) Dom ser ut att vara lika stora som mina som jag satte 4:e jan... du satte väll mycket senare än jag?

    Nu nämner hirs... har du bild på dom? Jag har en påse, och jag satt i dag och fundera på när jag ska våga sätta dom. Sätter man dom tätt? Jag tänkte ha dom i en kruka i sommar =)
    trevlig helg // Mari

    SvaraRadera
  2. Chilin är satta 25/1 :-)
    Jag har en bild på hemsidan under Växtbilder per månad /Augusti 7:e bilden i övre raden, den blir så mycket snyggare när den har vuxit ut helt, vinröd nästan svarta ax.
    Fast det är inte den jag har satt i år utan en massa andra hirs, verkligen underskattade. Man bör sätta dom i en rätt så stor kruka (10cm kanske)och så ett gäng, för varje frö blir bara ett strå för att få en tuva så sätter man flera halvglest över hela ytan. Hoppas du får en toppen helg // Susan

    SvaraRadera
  3. Men hemska tanke om du mister mästarodlartiteln till yngre familjemedlemmar. Ser att du ser ut att välmående friska plantor.

    SvaraRadera