2011-04-09

Liljefröer

Idag gick jag igenom alla frön som ligger i kylen och det har börjat komma rötter på Vit Krollilja, tänkte jag skulle visa hur jag gör, det är inte så svårt.


Använder Eldorados babyservetter och lägger i frön, viker ihop och skriver på vad det är och när man har lagt dom där. Blöter på så det är fuktigt, går att blöta innan man lägger i frön också. Men skriv innan tror det kan vara svårt att skriva på blött papper.



Sedan stoppar jag ner dom i en zippåse och så in i kylskåpet. Man får titta till dom någon gång i veckan för att se om det har börjat gro. Det får inte börja mögla, har aldrig testat Atamon men det skulle kanske hjälpa.



Om pappret börjar bli gult och luktar illa så byter jag till ett nytt papper. Undvik att ta på fröna. Här har Krolliljefröna legat i blöt sedan 4/3 och idag har jag upptäckt att det har grott på en del, se bilden.




När det har grott så åker fröna ner i jorden, sedan är det bara att vänta på att stråna ska komma upp. På detta sätt tror jag att man sparar något år så förhoppningsvis har man några som blommar om ca 5år.




Täcker givetvis över fröna med jord, la på lite perlite i hopp om att blomflugorna inte ska gilla lådan min. När sedan mera frön har grott åker dom också ner i jorden.

2 kommentarer:

  1. hej

    jag hittade hit idag när jag googlade "chilin växer inte" Istället fick jag se praktexempel på hur det växer men jag måste säga att det var till mycket hjälp för en novis som mig. För nu vet jag ungefär hur det ska se ut när det är dags att plantera om dem från pluggboxarna.

    Jag planterade hot lemon och någon mer sort i slutet av mars och hittills har de bara kommit upp med en smal tanig stjälk och två blad, men jag misstänker att de stått för kallt och att det först nu i solljuset får liten skjuts framåt. Fast jag vet inte om det är så.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Kul att du fick lite hjälp. Det tar ungefär 1 månad innan det är dags att plantera om från pluggboxen till kruka, dom står lite still ett tag men får sedan mera fart.

    Kika på min hemsida där ser man hur dom utvecklas och tiden det tar.

    Dom vill inte stå kallt, för då växer dom inte, men om dina plantor är ca 3 veckor så borde dom börja få riktiga blad nu. Det är därför man sätter chilin så tidigt men då måste man ha bra ljus.
    Hot Lemon är en mycket bra Chili, den kommer nog att ge dig massor med frukter, jag har övervintrat min inne.

    SvaraRadera