2011-04-01

Chili blommor o omplantering ännu en gång


Några har lyckats smita undan från att bli plockade fri från blommor dom har stått längre bak och jag har missat dom rackarna. Visst är dom otroligt fina, men svår att få bra på bild.










Omplantering ännu en gång, planterade om ett helt gäng till större kruka fast det var bara 2 veckor sedan jag gjorde det sist, otroligt vad fina rötter det är i år, växer på jättebra. Synd bara att dom ränner iväg så mycket och inte blir mera kompakta, kan vara för att dom står så tätt också inte bara värmen, dom tävlar om vem som kommer högst och får mest ljus. Nästa år ska jag försöka korrigera det men i år kan man inte det pga utrymmesbrist.

4 kommentarer:

  1. MEN VAD GÖR DU!!!! Jag får inte så fina rötter =(... ger du någon gödning??? Jag är ju sååååå dålig på att ge gödning, för jag slarvar med vattningen och när dom är så torra vågar jag inte ge gödning... då kan ju rötterna brännas har jag hört.

    Kram på dig hoppas du får en trevlig helg =) // Mari

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vad som händer rötterna växer helt makalöst bra. Jag använder Plantagens plantjord och Chilinäring men det är inte alls så ofta, jag är också dålig på gödning, låter dom inte torka ut allt för mycket om jag kan förhindra det.
    Hoppas din helg blir helt strålande // Susan

    SvaraRadera
  3. Hjälp! Vilka chiliplantor du har!!! Jag sådde mina runt 20/2 & de är max 2 dm. Har gett mig på chili några ggr förut men de får ALLTID löss under sommaren & då tröttnar jag totalt... men så är det ju då så kul att så fram i februari iaf...:). Men det är nån gödning som saknas kanske om det blir löss? Eller att det är för varmt? Eller att luften är för torr? Eller stillastående? Nån idé?

    SvaraRadera
  4. Några av mina är också 2dm men så vissa är 50-60cm. Vissa sorter är mer långsamtväxande än andra, kanske sånna du har. Att dom får löss eller tripps som jag har råkat ut för andra år är pga något som är fel. I år har jag inte låtit dom torka ut något och ännu så har jag inte haft sånna besökare (peppar peppar ta i trä) "knackar på huvudet" Kan det bero på att du missat lite med vattenkannan?

    SvaraRadera